„Neste“, „HERE“ ir „PTV“ atliktas tyrimas: navigacijos programėlės ne visada išrenka maršrutą, išskiriantį mažiausiai CO2
Didžiausia pasaulyje dyzelino iš atsinaujinančių šaltinių gamintoja Suomijos korporacija „Neste“, žemėlapių ir vietos nustatymo duomenų paslaugas teikianti Nyderlandų bendrovė „HERE Technologies“ bei programinės įrangos sprendimus eismo, transporto, mobilumo bei logistikos sektoriams siūlanti Vokietijos įmonė „PTV Group“ drauge atliko tyrimą: transporto priemonėse įmontavo specialią įrangą, važiavo skirtingais maršrutais bei matavo išmetamų emisijų kiekį. Surinkti duomenys parodė, kad navigacija ne visada parenka maršrutą, išskiriantį mažiausiai CO2*, o transporto priemonių sukuriamą taršą galima sumažinti pasirinkus optimalų kelionės maršrutą, ypač asmeniniu automobiliu miestuose nuvažiuojant nedidelius atstumus.
„Globaliu mastu kelių transportas sudaro reikšmingą visos su transportu susijusios taršos dalį. Jei norime kovoti su klimato kaita ir pasiekti ambicingus tikslus, kuriuos užsibrėžė skirtingos šalys ir įmonės, svarbu įgyvendinti įvairius sprendimus, prisidedančius prie išmetamų emisijų kiekio sumažinimo. Vienas jų – mažos taršos „Neste MY Renewable Diesel™“ degalai, tačiau reikia ieškoti ir kitų, kad ir mažų sprendimų“, – sako „Neste“ korporacijos rinkodaros ir paslaugų padalinio viceprezidentas rinkodarai ir skaitmeninimui Mika Hyötyläinen.
Jo teigimu, „Neste“, „HERE“ ir „PTV“ norėjo patikrinti skirtumą tarp navigacijos sistemos siūlomo numatyto maršruto ir dviejų alternatyvių maršrutų: „Siekėme išsiaiškinti, ar maršruto pakeitimas turės įtakos degalų sąnaudoms ir išmetamo CO2 kiekiui“, – pasakoja M. Hyötyläinen.
Pasirinkę maršrutą su mažesne CO2 emisija Helsinkio regiono vairuotojai galėtų per metus anglies dioksido išmetimą sumažinti beveik 80 600 tonų
Tyrimo metu vairuotojas-bandytojas tris kartus nuvažiavo 13 skirtingų maršrutų panašiomis sąlygomis: navigacijos sistemos pasiūlytą maršrutą ir du alternatyvius maršrutus. Surinktus duomenis išanalizavo Suomijos VTT techninių tyrimų centras ir pritaikius „HERE“ ir „PTV“ algoritmus atliktas duomenų grupavimas ir detalesnis tyrimas.
„Išsiaiškinome, kad maždaug dviems iš trijų atvejų navigacija pasiūlė geriausią maršrutą, leidusį sunaudoti mažiausiai degalų, taigi ir išmesti mažiausiai CO2. Tačiau maždaug trečdaliu atvejų navigacijos numatytas maršrutas buvo ne toks optimalus, todėl į aplinką buvo išmesta daugiau teršalų. Jei kiekvienas maršrutas būtų nuvažiuotas pasirenkant ekonomiškiausią variantą, išmetamų emisijų kiekis būtų buvęs 6,36 proc. mažesnis“, – komentuoja Suomijos VTT techninių tyrimų centro vyriausiasis mokslininkas Juhani Laurikko.
Tyrimas vykdytas Helsinkio regione, Suomijoje. Pasirinkę maršrutą, kurio metu išmetamas mažesnis CO2 kiekis, Helsinkio regiono vairuotojai galėtų per metus iš viso į aplinką neišmesti beveik 80 600 tonų CO2. Tai prilygsta beveik 20 000 Helsinkio regiono gyventojų išmetamam CO2 kiekiui arba 30 000 lengvųjų automobilių pašalinimui iš kelių vieneriems metams.
„Numatyti tikslias degalų sąnaudas visada buvo iššūkis. Sukaupę didelį kiekį duomenų, naudodamiesi dirbtinio intelekto pagrindu veikiančiomis sistemomis ir HBEFA metodais, galėjome parodyti, kad tinkamas maršrutų pasirinkimas sumažina CO2 kiekį. Remdamiesi šio tyrimo rezultatais, tikimės, kad aplinkai draugiškesnis maršrutų parinkimas taps standartine paslauga. Žinoma, svarbu atsižvelgti ir į infrastruktūrą, kelių saugumą bei kitus aspektus, tačiau visada pasirenkant trumpiausią maršrutą ir vairuojant be eismo spūsčių, galima sutaupyti iki 5 proc. degalų“, – sako „PTV“ produktų vadovas Matthias Hormuth.
„Šis projektas yra pavyzdys, ką „HERE“ darome geriausiai: suburiame savo srities ekspertus, kurie pateikia įžvalgų, darančių mūsų pasaulį geresne vieta gyventi“, – sako Joachim Mack-Goertz, „HERE“ partnerysčių projektų vadovas.
„Pastaraisiais metais tobulinome „Neste“ mobiliąją programėlę ir pirmiausia pristatėme funkciją atsiskaityti už įsipiltus degalus mobiliuoju telefonu, o dabar vartotojams suteikiame galimybę sekti savo transporto priemonės išmetamo CO2 kiekio sumažinimą. Džiaugiamės atlikto tyrimo išvadomis ir svarstome galimybę sukurti navigacijos sistemą, kuri parinktų mažiausią CO2 kiekį išmetantį maršrutą. Ateityje norėtume matyti tokią skaičiuoklę kaip įprastą pasirinkimą visose navigacijos sistemose. Tai unikalus sprendimas, nes ne tik padeda sumažinti išmetamų teršalų kiekį, bet ir vartotojui tai nieko nekainuoja“, – priduria „Neste“ atstovas M. Hyötyläinen.
*Maršrutas, išskiriantis mažiausiai CO2, yra pagrįstas mažiausių įmanomų degalų sąnaudų ir su tuo susijusių mažesnių CO2 emisijų apskaičiavimu. Tokį maršrutą galima apskaičiuoti atsižvelgiant į, pavyzdžiui, važiavimo trukmę, vidutinį greitį ir numatomus sustojimus.
Daugiau informacijos apie tyrimą „CO2 Friendly Route“:
https://www.neste.fi/en-co2friendlyroute
Apie „Neste“
Korporacija „Neste“ kuria tvarius sprendimus transporto, verslo ir vartotojų poreikiams tenkinti, o platus gaminių iš atsinaujinančių žaliavų asortimentas leidžia klientams sumažinti išmetamų teršalų kiekį. Kompanija yra didžiausia pasaulyje tvaraus dyzelino, pagaminto iš atliekų ir likučių, gamintoja, pristatanti tvarius sprendimus aviacijos ir plastiko pramonei. Bendrovė taip pat yra technologiškai pažangi aukštos kokybės naftos produktų perdirbėja ir siekia būti patikima partnere, turinčia plačiai vertinamą patirtį mokslinių tyrimų ir tvarios veiklos srityse. 2019 metais „Neste“ pajamos sudarė 15,8 mlrd. eurų. Šiemet įmonė užėmė 3 vietą tvariausių pasaulio įmonių „Global 100“ sąraše. Daugiau skaitykite: www.neste.com